VIDEOKURSUS:

Den svære Forældresamtale

 

Her får du et kursus, der er udviklet til at hjælpe pædagogiske personalegrupper med at gennemføre den svære forældresamtale på en empatisk og anerkendende måde. Alle de redskaber, der præsenteres i kurset, lukker op for en dybere kontakt med forældrene.

Det samlede materiale i kurset giver stof til ca. 4 1/2 times kursus, som f.eks. kan tages på en pædagogisk dag eller på 2 fyraftensmøder.

 

Indhold

I dette kursus bruger vi de ikke-voldelige kommunikationsredskaber til at forvandle den svære forældresamtale til et frugtbart samarbejde. Kursets 2 videoer har 2 forskellige perspektiver på kommunikationen.

I den første video med 2 tilhørende øvelser, ser vi på, hvordan du kan udtrykke noget svært til forældrene gennem ægte jeg-budskaber. I den anden video med 2 tilhørende øvelser, ser vi på, hvordan du kan lytte til forældrene med empati og stille empatiske spørgsmål.

Begge videoer er bygget op over en fire-trins kommunikationsmodel, som stammer fra Ikkevoldelig Kommunikation (IVK). Det er den kommunikationsform, der også kaldes Empatisk Kommunikation eller Livsberigende Kommunikation. Denne model bruger vi både til at finpudse det, der kommer ud af munden på os selv, når vi skal formidle noget svært til forældrene (video 1) og til at finpudse evnen til at lytte til forældrene, så vores kommunikation alt i alt bevæger sig i en mere empatisk retning (video 2).  

 

Video 1

I denne video ser vi først på, hvilke grundantagelser, der ligger bag et inddragende og anerkendende forældresamarbejde. Herefter ser vi på forskellen på at udtrykke sig fra hjernen og fra hjertet. Hvor kommunikation fra hjernen har det med at skabe afstand, mens kommunikation fra hjertet skaber kontakt.

Vi ser herefter på, hvordan vi kan forstå vores følelsers budskaber til os – ved at identificere de behov/ønsker/værdier, som ligger nedenunder og som er årsagen til følelserne. Og vi ser vi på sammenhængen mellem vores følelser, behov og de vurderinger, analyser og fortolkninger, vi laver af andre. Alt dette for så vidt muligt at undgå, at vi ubevidst taler ud fra vores analyser og fortolkninger, som om de var “sandheden” om den anden og på den måde spænder ben for kontakten med forældrene.

Efter disse indledende grundforståelser gennemgår jeg den IkkeVoldelige Kommunikationsmodel (IVK-modellen) og dens fire trin. Koblet med eksempler på, hvordan den kan anvendes i den svære forældresamtale, og hvordan den kan bruges som forberedelse til den svære forældresamtale, så min formidling af “noget svært” til forældrene primært kommer ud som ægte jeg-budskaber.

Videoen munder ud i 2 øvelser, hvor deltagerne afprøver de præsenterede redskaber på situationer fra egen praksis.

 

Video 2

I den anden video er hovedtemaet at lytte til forældrene med empatiske ører. Vi ser på de forskellige lyttemåder: vanelytning, faktuel lytning og empatisk lytning (Otto Scharmer). Herefter går vi til de konkrete måder, vi kan bruge de fire trin i IVK kommunikationsmodellen, når vi praktiserer empatisk lytning.

Vi ser på den positive hensigt og den frustrerede drøm, som ligger bag enhver menneskelig adfærd, også den mere “problematiske” af slagsen. Og på, hvordan denne grundforståelse kan hjælpe os med at praktisere empatisk lytning over for de forældre og børn, vi oplever som “problematiske”.

Herefter prøver deltagerne de præsenterede redskaber af på situationer fra egen praksis gennem de 2 øvelser, som hører til video 2. 

 

Hvordan bruger I dette videokursus i den svære forældresamtale?

Det samlede materiale i de to videoer inkl. øvelser giver stof til ca. 4 1/2 times kursus.

Dette omfang gør, at kurset er oplagt som indhold på en pædagogisk dag – eller på 2 fyraftensmøder med nogle uger imellem. I ser videoerne sammen og laver de tilhørende øvelser. Til sidst – og/eller undervejs, som det passer jer – reflekterer I i fællesskab over de præsenterede redskaber og hvordan de kan gøre en forskel i jeres dagligdag.

  • Giver det mening?
  • Passer det ind i jeres forståelse af mennesker og kommunikation?
  • Hvad sætter det i gang i forhold til jeres egen praksis?
  • o.s.v.

Herefter samler I i fællesskab op på, hvad I har fået ud af øvelserne og af hele kurset, og hvilken forskel de præsenterede redskaber kan gøre i forhold til jeres praksis.

——————

OBS: Hvis du køber mere end et af mine videokurser, vil jeg anbefale, at I starter med dette kursus.  Det giver nemlig den mest dybdegående indføring i de 3 principper og i hele grundlaget for den anerkendende og empatiske kommunikation.

—————-

RABAT: Når du køber mere end ét videokursus på samme tid, får du rabat. Se nærmere under menupunktet “priser” i øverste højre hjørne.

——————-

SÅDAN GØR DU: KONTAKT MIG på enten telefon eller e-mail, hvis du vil vide mere eller købe. 

——————

BEMÆRK: Hvis I ønsker at skyde arbejdet med videokurser i gang med et foredrag, hvor jeg præsenterer hovedtankerne i levende live – og hvor vi kan snakke om tingene og I kan stille spørgsmål m.v. – så kig evt. på mine pakker med LIVE-fordrag inkl. videokurser.

den svære forældresamtale, kursus for pædagogiske personalegrupper
Kursus i anerkendende kommunikation og samarbejde for pædagogiske personalegrupper
kurser i anerkendende kommunikation
kursus i at koble det at sætte grænser og anerkendelse. For pædagogiske personalegrupper og andre der arbejder med børn og unge

4 stjerner i Jyllands Posten

 

Meldgaard tilføjer noget nyt og relevant til de gængse teorier.

 

Jeg oplever hendes bog som en god grundbog, der kan bruges af alle.

Lene Qvortrup, lektor ved KP

 

Kærligt velskrevet bog, som jeg kan anbefale alle, der i deres daglige virkelighed arbejder med relationer og møder mellem mennesker ...

 

... forfatteren viser en ny vej til at træffe hensigtsmæssige valg i de udfordrende kommunikations-verdener vi bevæger os i, og som er uundgåelige, når virkeligheder støder sammen

Anmeldelse i Folkeskolen

 

En høflig og velfunderet reminder om, hvorfor vores tilgang de de børn, unge og forældre, vi møder på vores vej, er så afgørende for, hvordan kommunikation og relation folder sig ud.

Bettina Østerby, psykomotorisk terapeut, eksistentiel kropsterapeut.

 

Her er en meget fin bog.

Selvom jeg kender til anerkendende kommunikation, giver bogen mig en ny og større vinkel på emnet.

Det er så nemt for mig at anbefale den. Meget relevant.

Magasinet Psykologi

 

Selvom du nok har hørt om anerkendende kommunikation før, udmærker denne bog sig ved, at der er masser af håndfaste råd om, hvordan du gør det i praksis.

Margrethe Brun Hansen, pædagog og cand.phych.

 

Fra bogens forord:

En bog, der på smukkeste vis forholder sig til alle menneskers behov for at blive set, hørt og anerkendt af dem, de har relationer til. 

 

Det er en rigtig spændende, givende bog, som jeg ønsker god rejse ud i verden.

Ute Wagner, afdelingsleder Tønder Kommune

 

Jeg må indrømme, at jeg blev overrasket ved læsningen, da jeg troede, at jeg vidste meget om den anerkendende kommunikation og metoderne, som fører til en god kommunikation.

 

Forfatteren har formået at skrive en ny bog om anerkendende kommunikation – med nye vinkler og metoder, som en vejviser i færden med og blandt mennesker.

Hanne Aalling Risager, ressource-detektiven.dk

 

Din bog gør noget vidunderligt ved mig... giver energi, overskud og ikke mindst egenkærlighed til det at være i relationer med andre mennesker.

Jeg oplever gennem læsningen at tø op, vil jeg sige 🙂

Jeg kommer til at anbefale din bog mange gange.

Berit Mikkelsen, IVK-træner

 

Det har været en personlig berigelse og et fagligt inspirerende pust at læse bogen. 

 

Jeg vil varmt anbefale bogen til private som til fagpersoner.

Emma Javadi Moth, socialpædagog.

 

Ianneia formidler i et let læst sprog sine 3 principper i anerkendende kommunikation og deres anvendelsesmuligheder.

 

Kan anbefale bogen til alle, der ønsker at arbejde bevidst med deres kommunikationsform.

Lisa Nedergaard, socialrådgiver og relationel traumeterapeut

 

Det stod her til morgen meget tydeligt for mig, at:

jeg var ikke klar over, at jeg manglede din bog så meget i mit liv!