BOG OM ANERKENDENDE KOMMUNIKATION

 

Ianneia Meldgaards bog ANERKENDENDE KOMMUNIKATION – med empatien som vejviser udkom I  2019 på Frydenlund.

Bogen er en vejviser i anerkendende kommunikation. Den er til dig, der ønsker at arbejde bevidst med at bringe mere empati og anerkendelse ind i din kommunikation. Bogen viser nye veje i vores måder at være sammen og kommunikere på.

Denne bog om anerkendende kommunikation tager afsæt i det bedste fra Ikkevoldelig Kommunikation (IVK) og Appreciative Inquiry (AI). Herfra udvikler Ianneia Meldgaard sine 3 principper i anerkendende kommunikation.

Bogen viser, hvordan vi kan identificere de behov og værdier, der er på spil i en samtale eller en konflikt. Herfra leder vi efter win-win-løsninger, som anerkender og imødekommer alles behov og værdier. De 3 principper hjælper os til at være mere autentiske og tydelige i vores kommunikation med både børn og voksne.

 

Læs mere om de 3 principper i anerkendende kommunikation HER

4 stjerner i Jyllands Posten

 

Meldgaard tilføjer noget nyt og relevant til de gængse teorier.

 

Jeg oplever hendes bog som en god grundbog, der kan bruges af alle.

Lene Qvortrup, lektor ved KP

 

Kærligt velskrevet bog, som jeg kan anbefale alle, der i deres daglige virkelighed arbejder med relationer og møder mellem mennesker ...

 

... forfatteren viser en ny vej til at træffe hensigtsmæssige valg i de udfordrende kommunikations-verdener vi bevæger os i, og som er uundgåelige, når virkeligheder støder sammen

Anmeldelse i Folkeskolen

 

En høflig og velfunderet reminder om, hvorfor vores tilgang de de børn, unge og forældre, vi møder på vores vej, er så afgørende for, hvordan kommunikation og relation folder sig ud.

Bettina Østerby, psykomotorisk terapeut, eksistentiel kropsterapeut.

 

Her er en meget fin bog.

Selvom jeg kender til anerkendende kommunikation, giver bogen mig en ny og større vinkel på emnet.

Det er så nemt for mig at anbefale den. Meget relevant.

Magasinet Psykologi

 

Selvom du nok har hørt om anerkendende kommunikation før, udmærker denne bog sig ved, at der er masser af håndfaste råd om, hvordan du gør det i praksis.

Margrethe Brun Hansen, pædagog og cand.phych.

 

Fra bogens forord:

En bog, der på smukkeste vis forholder sig til alle menneskers behov for at blive set, hørt og anerkendt af dem, de har relationer til. 

 

Det er en rigtig spændende, givende bog, som jeg ønsker god rejse ud i verden.

Ute Wagner, afdelingsleder Tønder Kommune

 

Jeg må indrømme, at jeg blev overrasket ved læsningen, da jeg troede, at jeg vidste meget om den anerkendende kommunikation og metoderne, som fører til en god kommunikation.

 

Forfatteren har formået at skrive en ny bog om anerkendende kommunikation – med nye vinkler og metoder, som en vejviser i færden med og blandt mennesker.

Hanne Aalling Risager, ressource-detektiven.dk

 

Din bog gør noget vidunderligt ved mig... giver energi, overskud og ikke mindst egenkærlighed til det at være i relationer med andre mennesker.

Jeg oplever gennem læsningen at tø op, vil jeg sige 🙂

Jeg kommer til at anbefale din bog mange gange.

Berit Mikkelsen, IVK-træner

 

Det har været en personlig berigelse og et fagligt inspirerende pust at læse bogen. 

 

Jeg vil varmt anbefale bogen til private som til fagpersoner.

Emma Javadi Moth, socialpædagog.

 

Ianneia formidler i et let læst sprog sine 3 principper i anerkendende kommunikation og deres anvendelsesmuligheder.

 

Kan anbefale bogen til alle, der ønsker at arbejde bevidst med deres kommunikationsform.

Lisa Nedergaard, socialrådgiver og relationel traumeterapeut

 

Det stod her til morgen meget tydeligt for mig, at:

jeg var ikke klar over, at jeg manglede din bog så meget i mit liv!

Bogen er skrevet til pædagoger, lærere, terapeuter, psykologer, socialrådgivere og alle andre, der omgås mennesker.

 

Centrale spørgsmål, som denne bog om anerkendende kommunikation kommer ind på:
Hvordan kommer vi videre med begrebet anerkendelse?
Hvorfor er det at møde mig selv med empati en forudsætning for at kunne anerkende andre?
Hvordan kan vi kommunikere anerkendende med børn, unge, kolleger, forældre og pårørende
Hvordan kan vi lytte med empati til den andens brok og frustration?
Hvordan kan vi sige nej og sætte grænser på en anerkendende måde?

LÆS MERE og KØB BOGEN

OM ANERKENDENDE KOMMUNIKATION HER

 

 

Anmeldelser:

4 stjerner af JP’s ledelses-skribent: Anerkendende ledelse og anerkendende kommunikation har været diskuteret og benyttet af såvel ledere som medarbejdere i årevis. Meldgaard præsenterer altså ikke noget grundlæggende nyt. Men hun tilføjer noget nyt og relevant til de gængse teorier. En god grundbog, der kan bruges af alle. Læs hele anmeldelsen HER.

Magasinet Psykologi: Derfor skal du læse bogen.: Her er en bog, der hjælper dig til at trække vejret så dybt, at man lige får tænkt sig om en ekstra gang, hvordan man skal formulere sig, når der er konflikt. Selvom du nok har hørt om anerkendende kommunikation før, udmærker denne bog sig ved masser af håndfaste råd om, hvordan du gør det i praksis.

Folkeskolen: Bogen har to ret afgørende styrker. Den første er hele tiden at udfordre læseren. Ved at insistere på, at det er sværere, end vi måske almindeligvis går rundt og tror, at praktisere anerkendende tilgang. Anerkendelse er nemlig ikke det samme som at rose eller kun at ville tale om det positive.

Den anden styrke er, at man efter læsning af de to indledende kapitler selv kan bevæge sig rundt i kapitlerne alt efter ens interesse og virkelighed. Der er eksempelvis glimrende indslag om ”Anerkendelse eller ros – en lille, men vigtig forskel”.  ”Diagnosebørn og anerkendende kommunikation”. ”Gør den svære samtale (med forældre) til et frugtbart samarbejde”. Og ikke mindst ”Brok – en kilde til udvikling og positiv forandring”. Læs hele anmeldelsen i Folkeskolen HER

Fagpersoners udtalelser:

Margrethe Brun Hansen, pædagog og cand.psych., i bogens forord: En bog, der på smukkeste vis forholder sig til alle menneskers behov for at blive set, hørt og anerkendt af dem, de har relationer til. […] Det er en rigtig spændende, givende bog, som jeg ønsker god rejse ud i verden. 

Lene Qvortrup, lektor ved Københavns Professionshøjskole: Kærligt velskrevet bog, som jeg kan anbefale alle, der i deres daglige virkelighed arbejder med relationer og møder mellem mennesker. […] Forfatteren lægger vægt på, at anerkendelse bygger på en ligeværdig balanceret anerkendelse. Med kærlig skrivende hånd viser hun en ny vej til at træffe hensigtsmæssige valg i de udfordrende kommunikationsverdener vi bevæger os i.

Bettina Østerby, psykomotorisk terapeut, eksistentiel kropsterapeut: Her er en meget fin bog. Den måde, forfatteren folder emnet ud, underbygger undervejs og trækker tråde til det forrige og fletter principperne ind gør, at du hele tiden er med […] Rigtig gode eksempler og forklaringer på det der virker, og det der ikke virker […] Selvom jeg kender til anerkendende kommunikation, giver bogen mig en ny og større vinkel på emnet. Dejlig bog – det er så nemt for mig at anbefale den. Meget relevant. 

Ute Wagner, afdelingsleder hos Tønder Kommune: Jeg må indrømme, at jeg blev overrasket ved læsningen, da jeg troede, at jeg vidste meget om metoderne, som fører til en god kommunikation. Forfatteren har formået at skrive en bog om anerkendende kommunikation med nye vinkler og metoder som en vejviser i færden blandt mennesker. 

Flere fagpersoners udtalelser:

Lisa Nedergaard, socialrådgiver med efteruddannelse i relationel traumeterapi: Når vi professionelle arbejder med mennesker, så er grunduddannelsen ikke nok. Det er der, din bog er så hamrende vigtig. Det stod her til morgen meget tydeligt for mig, at jeg var ikke klar over, at jeg manglede din bog så meget i mit liv!

Berit Mikkelsen, certificeret IVK-træner og selvstændig konsulent: Det har været en personlig berigelse og et fagligt inspirerende pust at læse bogen. Den får på enkle måder kastet lys på praksisnære knuder i vores tænkning. Og i vores relationer til andre og det pædagogiske arbejde […] Jeg vil varmt anbefale bogen til private som til fagpersoner.

Emma Javadi Moth, Socialpædagog: Ianneia formidler i et let læst sprog sine 3 principper i anerkendende kommunikation og deres anvendelsesmuligheder. […] Kan anbefale bogen til alle, der ønsker at arbejde bevidst med deres kommunikationsform. 

Hanne Aalling Risager, selvstændig konsulent, Ressourcedetektiven.dk: Din bog gør noget vidunderligt ved mig. Giver energi, overskud og ikke mindst egenkærlighed til det at være i relationer med andre mennesker. Jeg oplever gennem læsningen at tø op, vil jeg sige 🙂 Jeg oplever også gennem læsningen en større selvindsigt – en større selvaccept af mine egne føle-, tænke, og handlemåder. Og at få redskaber til at være i mere anerkendende og empatiske relationer med andre mennesker. Jeg kommer til at anbefale din bog mange gange.