Empatisk coaching og supervision

Hvorfor empatisk coaching og supervision?

Coaching og supervision er velegnet til alle mennesker, som ikke trives optimalt. Det kan være som privatperson, som medarbejder og som gruppe eller team. Det kan være i alle situationer, hvor livet gør ondt og viser sig fra sin mere udfordrende side, f.eks. når du oplever:

  • symptomer på stress og udbrændthed
  • følelsen af ikke at slå til
  • tendens til at tage arbejdet med hjem i privatlivet
  • forvirring omkring roller og forventninger
  • utilfredsstillende samarbejdsrelationer
  • konflikter og uoverensstemmelser med andre
  • livskriser f.eks. i forbindelse med tab og skilsmisse
  • problemer på hjemmefronten med børn, partner, familie

 

Hvordan foregår empatisk coaching og supervision?

Når du får coaching og supervision hos mig er det altid med udgangspunkt i livsfilosofien og menneskesynet bag Empatisk Kommunikation, også kaldet Ikke Voldelig Kommunikation. Denne empatiske tilgang til coaching er efterhånden udbredt i mange sammenhænge, bl.a. på Center for Konfliktløsning.

Udgangspunktet for denne type coaching er, at der altid ligger uopfyldte behov/ønsker bag, når vi mistrives og oplever ubehagelige og belastende følelser. Når vi ved det, bliver hovedformålet med coachingen at støtte og vejlede den enkelte eller gruppen i at identificere disse behov/ønsker og derefter kigge på, hvilke fremadrettede handlinger, der vil kunne opfylde dem. Når de vigtige behov/ønsker opfyldes, vil de belastende følelser automatisk ændre sig og trivslen bedres.

Denne type coaching har altså selv-empatien i fokus. Ved at få hjælp til at rette empatien indad mod dig selv og blive mere bevidst om dine egne behov og ønsker, skabes grundlaget for at udvikle nye motiverende handlinger og løsninger. Ofte er vi bedre til at give empati til andre end vi er til selv-empati. Derfor er min vigtigste opgave som coach at støtte dig i at blive bedre til at mærke dig selv og – ikke mindst – tage dig selv alvorligt.

Når vi bliver gode til at mærke os selv og tage os selv alvorligt, er det meget nemmere for os at vende empatien udad mod kolleger og andre mennesker i vores liv – vel at mærke uden at blive drænet. Vi har brug for at få fyldt vores egen kop op, før vi fylder andres op, så vi giver af en fuld kop og ikke af en tom.

Eller – som vi får at vide i flyet – ”tag din egen iltmaske på, før du hjælper andre med deres”. Coaching kan være din iltmaske, som ruster dig til at hjælpe både dig selv og andre på en sundere måde.

Et coaching-forløb med en enkelt medarbejder eller medarbejdergruppe vil således ofte brede sig som ringe i vandet og styrke trivslen og samarbejdet i hele organisationen. På samme måde vil effekten af et coachingforløb med dig som privatperson brede sig som ringe i vandet til de mennesker du er tæt på – dine børn, partner, familie og venner.

 

Har du eller en kollega brug for hjælp til bedre trivsel?

Kontakt mig for en uforpligtende samtale om mulighederne.

Margrethe Brun Hansen, pædagog og cand.phych.

 

Fra bogens forord:

En bog, der på smukkeste vis forholder sig til alle menneskers behov for at blive set, hørt og anerkendt af dem, de har relationer til. 

Det er en rigtig spændende, givende bog, som jeg ønsker god rejse ud i verden.

4 stjerner i Jyllands Posten

 

Meldgaard tilføjer noget nyt og relevant til de gængse teorier.

Jeg oplever hendes bog som en god grundbog, der kan bruges af alle.

Lene Qvortrup, lektor ved KP

 

Kærligt velskrevet bog, som jeg kan anbefale alle, der i deres daglige virkelighed arbejder med relationer og møder mellem mennesker...

... forfatteren viser en ny vej til at træffe hensigtsmæssige valg i de udfordrende kommunikations-verdener vi bevæger os i, og som er uundgåelige, når virkeligheder støder sammen

Anmeldelse i Folkeskolen

 

En høflig og velfunderet reminder om, hvorfor vores tilgang de de børn, unge og forældre, vi møder på vores vej, er så afgørende for, hvordan kommunikation og relation folder sig ud.

Bettina Østerby, psykomotorisk terapeut, eksistentiel kropsterapeut.

 

Her er en meget fin bog.

Selvom jeg kender til anerkendende kommunikation, giver bogen mig en ny og større vinkel på emnet.

Det er så nemt for mig at anbefale den. Meget relevant.

Magasinet Psykologi

 

Selvom du nok har hørt om anerkendende kommunikation før, udmærker denne bog sig ved, at der er masser af håndfaste råd om, hvordan du gør det i praksis.

Ute Wagner, afdelingsleder Tønder Kommune

 

Jeg må indrømme, at jeg blev overrasket ved læsningen, da jeg troede, at jeg vidste meget om den anerkendende kommunikation og metoderne, som fører til en god kommunikation.

 

Forfatteren har formået at skrive en ny bog om anerkendende kommunikation – med nye vinkler og metoder, som en vejviser i færden med og blandt mennesker.

Hanne Aalling Risager, ressource-detektiven.dk

 

Din bog gør noget vidunderligt ved mig... giver energi, overskud og ikke mindst egenkærlighed til det at være i relationer med andre mennesker.

Jeg oplever gennem læsningen at tø op, vil jeg sige 🙂

Jeg kommer til at anbefale din bog mange gange.

Berit Mikkelsen, IVK-træner

 

Det har været en personlig berigelse og et fagligt inspirerende pust at læse bogen. 

Jeg vil varmt anbefale bogen til private som til fagpersoner.

Emma Javadi Moth, socialpædagog.

 

Ianneia formidler i et let læst sprog sine 3 principper i anerkendende kommunikation og deres anvendelsesmuligheder.

Kan anbefale bogen til alle, der ønsker at arbejde bevidst med deres kommunikationsform.

Lisa Nedergaard, socialrådgiver og relationel traumeterapeut

 

Det stod her til morgen meget tydeligt for mig, at:

jeg var ikke klar over, at jeg manglede din bog så meget i mit liv!