VIDEOKURSUS:
Anerkendende kommunikation og samarbejde for pædagoger
Dette kursus er udviklet til at opkvalificere den anerkendende kommunikation og samarbejde mellem kolleger i pædagogiske personalegrupper samt andre “varme hænder”. Kurset er det mest omfattende i serien af videokurser i anerkendende kommunikation.
Kurset består af 2 videoer á hhv 71 og 53 minutter, hver med 2 øvelser inkluderet. I alt 5 1/2 times kursusstof, inkl. øvelser og fælles refleksion.
Dette omfang gør kurset velegnet som indhold på en pædagogisk dag på ca. 6 timer. Eller på 2 fyraftens-møder á 3 timer med en måneds tid imellem.
Indhold
I dette kursus får I konkrete redskaber til at inddrage mere anerkendende kommunikation i det daglige samarbejde i personalegruppen. Til gavn for både medarbejdernes trivsel samt for samspillet med børn/brugere og forældre/pårørende.
Vi stiller skarpt på de 3 principper i anerkendende kommunikation, som stammer fra min bog Anerkendende Kommunikation – med empatien som vejviser, udgivet på Frydenlund i 2019.
De 3 principper er udviklet som en syntese mellem Appreciative Inquiry (AI) og Ikkevoldelig Kommunikation (IVK). AI er den mest fremherskende af de anerkendende tilgange. IVK kaldes også empatisk kommunikation, og er udviklet af den amerikanske psykolog Marshall Rosenberg. De 3 principper er:
- Jeg øger min opmærksomhed på det, der fungerer
- Jeg er tydelig og autentisk om det, der er vigtigt for mig (mine behov, ønsker og værdier).
- Jeg er nysgerrig og interesseret i det, der er vigtigt for andre (deres behov, ønsker og værdier).
Video 1
I den første video starter vi med at kigge på de grundlæggende overbevisninger, der hhv fremmer og modarbejder anerkendende kommunikation og samarbejde. Herefter ser vi på forskellen på begreberne ros/værdsættelse/anerkendelse.
Derpå ser vi på, hvordan vores indre GPS fungerer og hvad det er for budskaber, vores følelser har til os. For hvis vi ikke forstår, hvad vores følelser vil fortælle os, er vi ikke i stand til at møde os selv og andre med empati og anerkendelse, da de svære følelser så styre os og spænde ben for vores evne til at være anerkendende over for andre. Uanset hvor gode intentioner, vi har.
Denne forståelse af følelserne som den indre GPS, der kommer som kærlige budbringere omkring vores vigtige behov, ønsker og værdier, ligger til grund for udviklingen af de 3 principper i anerkendende kommunikation. Som vi derefter gennemgår ét for ét, med eksempler fra samarbejds-situationer fra den daglige praksis.
Efter denne indføring i baggrunden for de 3 principper, ser vi på, hvordan princip 1 og 2 kan anvendes i kommunikationen mellem kolleger i en personalegruppe. Hvordan udtrykker jeg mig på en anerkendende måde? Både omkring det, jeg synes, fungerer godt – og om det, jeg synes, fungerer knap så godt? Hvordan kommunikerer jeg tydeligt og autentisk uden at pege fingre ad andre?
Den konkrete anvendelse af princip 1 og 2 er også omdrejningspunktet for de 2 øvelser, der knytter sig til video 1. Her afprøver deltagerne de præsenterede redskaber i forhold til situationer fra egen dagligdag. Først omkring en positiv situation og derefter omkring en “negativ” situation, hvor der er noget, man ønsker anderledes. I begge tilfælde handler det om at stille skarpt på de ægte jeg-budskaber.
Video 2
I den anden video ser vi på, hvordan jeg møder mine kolleger med empati og anerkendelse. Vi bygger videre på den grundforståelse, som er præsenteret i video 1. Vi kigger dybere ind i, hvordan princip 3 kan anvendes i det kollegiale samarbejde. Hvad vil det sige at lytte med empati og anerkendelse? Hvordan vi kan bruge denne måde at lytte på til at opnå en større forståelse af vores kollegers handlinger? Og hvordan kan vi være mere empatiske og anerkendende i vores måde at stille spørgsmål?
De 2 øvelser i video 2 træner på hver deres måde den empatiske og anerkendende måde at lytte på. De tager, lige som øvelserne, der hører til video 1, udgangspunkt i situationer fra dagligdagen med kolleger.
Hvordan bruger I dette videokursus i anerkendende kommunikation og samarbejde?
OBS: Det samlede materiale i modul 1 og 2 giver stof til 5 1/2 times kursus.
Dette omfang gør kurset oplagt som indhold på en pædagogisk dag á 6 timer – eller på 2 fyraftensmøder á 3 timer. I ser videoerne sammen og stopper løbende op for at reflektere over det, jeg præsenterer.
- Giver det mening?
- Passer det ind i jeres forståelse af mennesker og kommunikation?
- Hvad sætter det i gang i forhold til jeres egen praksis?
- o.s.v.
Herefter laver I øvelserne, som jeg også guider på videoen, og samler i fællesskab op på, hvad I har fået ud af de enkelte øvelser. Til sidst samler I op på hele kurset, og hvilken forskel de præsenterede redskaber kan gøre i forhold til jeres praksis.
——————
OBS: Hvis du køber mere end et af mine videokurser, vil jeg anbefale, at I starter med dette kursus. Det giver nemlig den mest dybdegående indføring i de 3 principper og i hele grundlaget for den anerkendende og empatiske kommunikation.
—————-
RABAT: Når du køber mere end ét videokursus på samme tid, får du rabat. Se nærmere under menupunktet “priser” i øverste højre hjørne.
——————-
SÅDAN GØR DU: KONTAKT MIG på enten telefon eller e-mail, hvis du vil vide mere eller købe.
——————
BEMÆRK: Hvis I ønsker at skyde arbejdet med videokurser i gang med et foredrag, hvor jeg præsenterer hovedtankerne i levende live – og hvor vi kan snakke om tingene og I kan stille spørgsmål m.v. – så kig evt. på mine pakker med LIVE-fordrag inkl. videokurser.