Anerkendelse eller ros – en lille men vigtig forskel

Foredrag om anerkendelse og ros.

Er det det samme? Og hvis ikke – hvad er forskellen?

 

Dette foredrag om anerkendelse og ros sætter spot på én af de udbredte misforståelser omkring anerkendelse: nemlig at anerkendelse er det samme som at rose.

Hvis anerkendelse ikke skal lide den skæbne at blive et af de ”gummibegreber”, som vi alle taler om og nikker bifaldende til, men som vi i virkeligheden mener noget forskelligt med, er vi nødt til at diskutere og gøre os klart, hvad vi egentlig mener med begrebet. Og ikke mindst, hvordan det helt konkret udmøntes i praksis.

I dette foredrag stiller vi skarpt på begreberne anerkendelse og ros, med udgangspunkt i det pædagogiske arbejde med børn. Der kan være en tendens til, at de 2 begreber forveksles og sidestilles, så en anerkendende tilgang udelukkende udmøntes i mange rosende udsagn over for børnene. Og i, at det kun opfattes som “tilladt” at tale om det positive.

Hvis dette sker, risikerer vi en forfladigelse af den anerkendende tilgang. Hvilket meget nemt kan resultere i, at vi går glip af nogle vigtige pointer og gevinster ved den anerkendende pædagogik. Ægte anerkendelse er meget mere end ros. Det er at anerkende og interessere mig for hele barnet, med alle dets sider, på godt og ondt.

Foredraget tager udgangspunkt i følgende spørgsmål:

  • Hvorfor er ros en ”dom” over barnet – ganske vist en positiv én af slagsen, men dog en dom, hvor vi tiltager os definitionsmagten?
  • Hvorfor er det at blive set, hørt og mødt med ægte interesse og nysgerrighed mere anerkendende end ros?
  • Betyder det, at vi anerkender barnet fuldt ud, at vi skal acceptere og ”finde os” i alle barnets handlinger?
  • Hvilke konkrete udtryk får en anerkendende tilgang i vores kommunikation med børnene?

 

Det praktiske vedr. foredrag om anerkendelse og ros

 

Varighed:

2 timer, inkl. dialog.

Det er også muligt at lave en fyraftens-workshop på 3-4 timer eller en hel kursusdag med samme emne. Her vil der være tid til at afprøve de anerkendende redskaber i praksis, gennem forskellige øvelser.

 

Målgrupper:

Foredraget er velegnet til alle grupper, hvor der er samspil mellem voksne og børn: institution, skole, beboerforening, nærområde, forældremøde, idrætsklub o.m.a

 

Pris:

7.000 kr. ekskl. moms. Ved kørsel over 50 km hver vej beregnes kilometerpenge.

 

Overvejer du et foredrag eller kursus om ANERKENDELSE og ROS?

KONTAKT mig så vi kan snakke om det

 

Vil du læse mere om forskellen på ANERKENDELSE og ROS?

Læs min artikel om emnet HER