Kursus: De 3 principper i anerkendende kommunikation

Med dette kursus i anerkendende kommunikation får I:

  • Redskaber til at praktisere anerkendelse på en måde, som rækker ud over at rose og “kun” tale om det positive.
  • Redskaber og inspiration til at tale om både det, der fungerer godt og det, der fungerer knap så godt i jeres dagligdag.
  • Redskaber til at blive på egen banehalvdel og benytte jer af ægte jeg-budskaber, så I bliver autentiske og tydelige for hinanden – uden at pege fingre og bebrejde.
  • Redskaber til at lytte til hinanden og de uenigheder, I oplever, med empati og interesse.
  • Redskaber til at finde fælles fodslaw og skabe win-.win-situationer, hvor alle parters behov, ønsker og værdier bliver imødekommet. 

 

De 3 principper i anerkendende kommunikation

Kurset er bygget op over de 3 principper i anerkendende kommunikation. De 3 principper er udviklet på baggrund af min 20 års erfaring med at praktisere og dele de mange udfordringer, vi mennesker oplever, når vi kommunikerer med hinanden.

Principperne tager afsæt i de dilemmaer i forhold til anerkendelse, som jeg løbende støder på, når jeg kommer rundt i landet. Dilemmaerne opstår primært pga de forenklinger, der til en vis grad har ramt begrebet anerkendelse. 

De 3 primære forenklinger, jeg oplever, er opfattelsen af:

  • at anerkendelse er det samme som at rose
  • at hvis jeg anerkender dig, er jeg nødt til at acceptere alt ved din adfærd
  • at en anerkendende tilgang betyder, at vi kun må tale om det positive

Hvis du vil læse mere om det, så gå til min artikel: Har vi misforstået anerkendelse?

 

De 3 principper i anerkendende kommunikation er:

  1. Jeg øger min opmærksomhed på det, der fungerer
  2. Jeg er autentisk og tydelig om det, der er vigtigt for mig
  3. Jeg er nysgerrig og interesseret i det, der er vigtigt for andre

De 3 principper er udviklet gennem en kobling mellem principperne fra Ikkevoldelig Kommunikation (også kaldet empatisk kommunikation eller livsberigende kommunikation) og Appreciative Inquiry, den mest udbredte af de anerkendende tilgange.

I dette kursus vil vi dels tale om, hvad anerkendelse egentlig er for en størrelse, dels om hver af de 3 principper og dels – allervigtigst – hvordan vi praktiserer hvert enkelt princip.

 

I praksis-delen kan vi have fokus på:

  • kommunikationen mellem kolleger
  • kommunikationen med børn, brugere og patienter/klienter
  • kommunikationen med forældre og pårørende
  • kommunikationen mellem leder og medarbejdere

I bestemmer selvfølgelig, hvor vi lægger vores primære fokus.

 

Hvor dybt vi kommer i de enkelte principper, afhænger af længden og omfanget af det kursus eller foredrag, I bestiller.

Herunder er en oversigt over forskellige muligheder. Men alle andre modeller er selvfølgelig også mulige, alt efter, hvad der passer jer bedst.

 

Foredrag – 2 timer

De 3 principper i Anerkendende Kommunikation præsenteres.

Pris: 7.000 kr. + moms og evt. kilometerpenge.

 

Fyraftensmøde/workshop – 3 timer

De 3 principper i Anerkendende Kommunikation præsenteres og vi laver et par øvelser.

Pris: 8.000 kr. + moms og evt. kilometerpenge.

 

Kursusdag – 7 timer (kan også fordeles over 2 fyraftensmøder)

De 3 principper i Anerkendende Kommunikation præsenteres og vi arbejder med øvelser i hvert af principperne.

Pris: 12.000 kr. + moms og evt. kilometerpenge.

 

Kursusforløb – 16 timer, f.eks. 1 kursusdag á 7 timer + 3 fyraftensmøder á 3 timer

De 3 principper i Anerkendende Kommunikation præsenteres og vi arbejder i dybden med øvelser i hvert af principperne. Reflekterer fra gang til gang over de anerkendende aspekter i hvert af principperne, samt over, hvad der glider let og hvad der er svært – og hvordan vi overkommer det svære.

Pris: 28.000 kr. + moms og evt. kilometerpenge (ved et forløb sparer du 8.000 kr. ift normalprisen).

 

Læs mere om de 3 principper i anerkendende kommunikation

Eller – endnu bedre:

Kontakt mig for en uforpligtende snak om mulighederne